Logistiek hoogstandje met 180 chauffeurs op 60 trucks

Op het Dronter kantoor maken Corine Haveman en haar collega’s van Post & Haveman een ontspannen indruk. Maar de realiteit is anders: “Vooral in deze tijd van de suikerbietenoogst leveren we maandenlang een topprestatie.”

In 1947 belandde een van de grondleggers van Post & Haveman in Flevoland. Hij zag kansen in de behoefte van SuikerUnie om het transport van de massaal gezaaide suikerbieten vanuit de Noordoostpolder te transporteren naar de fabriek. Zowel in de polder als in de suikerbieten is het bedrijf gebleven en gegroeid, zij het in 1982 als bedrijf in Dronten. Inmiddels is Corine Haveman (33) de derde generatie die het familiebedrijf als commercieel manager leidt, waarbij haar broer Jan vooral de financiën en de planning regelt.

Rijden voor Agrifirm en SuikerUnie

En om die planning draait alles bij het Dronter transportbedrijf. Jaarrond transporteert Post & Haveman (inter)nationaal bouwmaterialen, containers en agrarische producten voor diverse opdrachtgevers in de regio. Maar daarnaast kent ze vanaf grofweg augustus tot en met januari een piek met eerst graanvervoer voor Agrifirm en daarna de suikerbietencampagne voor SuikerUnie. Vooral die campagne is intensief, waarbij vijf maanden lang full continu wordt gedraaid. Zo’n 60 vrachtwagens zijn dan 24 uur per dag in touw, waarbij tot wel 180 chauffeurs de trucks richting Groningen of Dinteloord (NB) bemensen.

Facts Post & Haveman

NaamPost & Haveman
Sinds1982
Medewerkers65 (+150 in het oogstseizoen)
Materieel60 trucks en 100 opleggers + kranen en shovels
DirectieLeo en Deli Haveman
EigenaarFamilie Haveman
ManagementCorine en Jan Haveman
Websitewww.post-haveman.nl

Medewerkers vinden en binden

“Het is voor ons vooral de uitdaging om voldoende gekwalificeerde mensen te vinden om te rijden, die ook langer tijd in die periode beschikbaar zijn”, verwoordt Corine Haveman de inspanning. “Gelukkig slagen we daar steeds in; veel kandidaten vinden ons via via en daar kunnen we flexibel een beroep op doen. Het voordeel daarvan is dat wij zeker weten dat dat dan vaak ook gaat om betrokken mensen die met elkaar ervoor gaan. Anderzijds proberen wij die mensen ook zoveel mogelijk aan ons te binden.” Zo krijgen alle medewerkers periodiek een rijtraining om weer veilig en verantwoord de weg op te kunnen met een combinatie van vijftien ton inclusief 35 ton aan lading.”

Landelijke dekking, lokale verbinding

Naast de landelijke opdrachtgevers werkt Post & Haveman veel voor regionale bedrijven en organisaties. “Denk aan de gemeente Dronten, waar we gestort afval voor afvoeren. Of neem grondverzetbedrijven en aannemers waarbij we hand- en spandiensten verrichten of hoveniers die bij ons grond en groenafval storten en zand en grind inkopen. Dat is minder zichtbaar dan het massale vervoer van bieten en graan, maar het gebeurt wel. In die zin ben ik ook trots op de regio dat we elkaar weten te vinden en elkaar steunen waar mogelijk, met natuurlijk agro & food als zwaartepunt. Wij zitten in Dronten ook op onze plek, vooral omdat we hartje werkgebied zitten met een prima infrastructuur richting de snelwegen. Niet alleen veel van onze medewerkers wonen hier, ook heb je met Hogeschool Aeres en de middelbare beroepsopleidingen de zekerheid dat je stagiairs en nieuwe medewerkers kunt vinden.”

Meer toevoegen dan van A naar B rijden

De essentie is natuurlijk om goed een lading te vervoeren en af te leveren, vertelt Corine Haveman. “Maar wij proberen meerwaarde te leveren met het meedenken in het verladen, de planning en de afhandeling. Zo rijden onze eigen verladingsteams mee met de bietentransporten. En waar mogelijk proberen we op de terugweg ook lading mee te nemen, hoewel je in de praktijk tegen allerhande randvoorwaarden van hygiëne en laadbeperkingen aanloopt.” Om een voorsprong te behouden, investeert Post & Haveman in nieuwe trucks, met steeds zuiniger motoren. “Het wachten is op deugdelijke alternatieve brandstoffen met een goed netwerk van stations, of trucks die onbemand de weg op mogen. Daar moet je toch rekening mee houden, mocht dat qua infrastructuur mogelijk zijn.”

Ik wil meer weten over Dronten agro & food
Neem contact op